aisahbaddu@yahoo.com

aisahbaddu@yahoo.com

Wednesday 8 June 2011

nobody is P.E.R.F.E.C.T

dalam dunia ne teda sepa pown yg sempurna kan..setiap orang pasti akan melakukan kesilapan... kenapa kita selalu wat silap.. bab kita cuma manusia yg lemah.. kenapa xda owng yg sempurna dlm dunia ne,, hem2, sebab ia akan menyerupai sifat ALLAH.. hehe...mcm beceramah la pulak..!!

  oleh sebab kita ne sentiasa melakukan kesilapan xkira la ngn sepa pown, maka wujudnya la perkataan "memaafi"..  seperti saya sendiri, selalu wat slh, menyakitkan hati owng tanpa sedar @ sedar... apabila kita da mohon maaf,, terserah dari individu itu sendiri itu untuk memaafkan.. mcm yang saya ckp tdi.. teda orng yg sempurna didunia ini.. jadi apa salahnya kan jika saling maaf memaafi... bak kata kwn saya " saling maaf memaafi amaln mulia.." hehe...
saya suka petikan yang saya ambil dari internet...
“Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah dendam. Jika kebaikan dibalas kebaikan itu adalah perkara biasa. Jika kebaikan dibalas kejahatan, itu adalah zalim. Tapi jika kejahatan dibalas kebaikan, itu adalah mulia dan terpuji.” ~ La Roche


Untuk memberikan dorongan kepada manusia agar mau memaafkan, Allah berulang kali memerintahkannya di dalam Al-Quran, antara lain dalam surat Al-Araf 199, Al-Hijr 85, dan Asy-Syura 43. Sementara itu Rasulullah SAW juga menjelaskan keuntungan orang-orang yang mau memaafkan kesalahan orang lain, di antaranya:

Barangsiapa memberi maaf ketika dia mampu membalas, maka Allah akan mengampuninya saat ia kesukaran. Dan Orang yang memaafkan terhadap kezhaliman, karena mengharapkan keredhaan Allah, maka Allah akan menambah kemuliaan kepadanya di hari kiamat (Lengkapnya dapat dilihat dalam Muhammad Ahmad al-Hufy, Edisi Indonesia, hal. 272).

fikir2kan dan selamat beramal =)


2 comments:

  1. wow... nice entry la dear :)
    i like it <3

    ReplyDelete
  2. pandai sua ade ku ceramah...
    nda lama kalah abngnya..hakx..

    ReplyDelete